صفحه نخست / دسته‌بندی نشده / مقایسه زبان های اسکریپتی با زبان های برنامه نویسی

مقایسه زبان های اسکریپتی با زبان های برنامه نویسی

مقایسه زبان های اسکریپتی با زبان های برنامه نویسی

مقایسه زبان های اسکریپتی با زبان های برنامه نویسی حالا که متوجه شدید script چیست بیایید ببینیم که چه تفاوتی با زبان برنامه نویسی دارد؟ برنامه های نوشته شده و اسکریپت هر دو مجموعه دستوراتی هستند که پس از اجرا می توانند هدف خاصی را دنبال کنند، پس تفاوت زبان برنامه نویسی و زبان اسکریپت چیست؟ همانطور که پیش تر اشاره شد برای بررسی این تفاوت باید از دیدگاه تخصصی به این موضوع نگاه کرد!

مقایسه زبان های اسکریپتی با زبان های برنامه نویسی

زبان های اسکریپتی برای اجرا نیاز به مفسر دارند اما زبان های برنامه نویسی قبل از اجرا توسط کامپایلر اجرا می شوند.
زبان های اسکریپتی نیاز به کدنویسی کمتری داشته و زمان کمتری از برنامه نویسی می گیرند اما در زبان های برنامه نویسی برنامه نویس مجبور است تمامی دستورات را به صورت دستی وارد نماید.
گاهی زبان های برنامه نویسی محدودیت بیشتری نسبت به زبان های اسکریپتی دارند. بطور مثال شما قادر به ایجاد و طراحی یک برنامه دسکتاپ یا تلفن همراه به وسیله زبان های برنامه نویسی نخواهید بود چرا که هیچ محیطی برای اجرای آن ها وجود ندارد.
سیستم مدیریت محتوا وردپرس چیست؟ یک فریم ورک PHP و نوعی اسکریپت محسوب می شود، که برای اجرای آن نیازی به نصب پیش نیازی نخواهد بود و تنها با فعال کردن و نصب آن در هاست می توانید اسکریپت و کدهایی که به زبان php در آن نوشته شده را اجرا کنید، هر یک از دکمه ها و گزینه های موجود در سیستم مدیریت محتوای وردپرس مجموعه ای از دستورات را در پس زمینه اجرا می کند که منجر به هدفی خاص خواهد شد.

زبان اسکریپت نویسی چیست؟
حالا که متوجه شدید اسکریپت چیست ببینیم اسکریپت نویسی چه معنایی دارد؟ یک زبان برنامه نویسی است که از ساختاری استفاده می کند که اجرا و تفسیر کدها را همزمان انجام می دهد. زبان اسکریپت نویسی نسبت به زبان های ساختاریافته تر مانند c++ آسان تر هستند و کدنویسی آنها سریع تر است. اسکریپت برنامه ای است که به وسیله زبان اسکریپت نویسی ایجاد شده است و در یک فایل است که چند هزار خط کد در آن قرار دارد.

زبان اسکریپت نویسی یک زبان برنامه نویسی سطح بالا است که برای تفسیر و اجرای یک فرمان در یک زمان استفاده می کند. به طور کلی، زبان‌های اسکریپت‌نویسی نسبت به زبان‌های ساختاریافته‌تر و کامپایل‌شده‌تر مانند C و C++ برای یادگیری آسان‌تر و کدنویسی آنها سریع‌تر هستند. زبان های اسکریپت نویسی زبان های سطح بالای پویا هستند.

کاربردهای زبان اسکریپت نویسی
کاربردهای زبان اسکریپت نویسی را در ادامه ببینید.

با زبان های اسکریپت نویسی می توان بخشی از عملیات را در داخل یک برنامه خودکار کرد. برنامه های کاربردی، صفحات وب و بازی های کامپیوتری قابلیت خودکارسازی از طریق اسکریپت نویسی را دارند.
از طریق اسکریپت نویسی می توانید مجموعه ای از اطلاعات را از داده ها استخراج کرد.
بهترین زبان های اسکریپت چیست؟
دستورات اسکریپت و به طور کلی زبان های اسکریپتی بسیاری در دنیا وجود داشته اما امروزه تنها تعداد اندکی از این زبان ها به طور مداوم آپدیت شده و نیاز کاربران را برطرف می نمایند. در زیر به چند نمونه از این زبان ها اشاره شده است.

اسکریپت چیست؟ انواع زبان اسکریپت نویسی

JavaScript/ECMAScript
JavaScript اولین زبان اسکریپتی بوده که به عنوان گویشی از زبان ECMAScript شناخته می شود. این زبان از برنامه نویسی شی گرا مبتنی بر نمونه پشتیبانی می کند. کدهای جاوا اسکریپت بیشتر بر روی سیستم کاربر اجرا می شود.

PHP
PHP از شی گرایی استفاده کرده و در طراحی backend یک وب سایت مورد استفاده قرار می گیرد. این زبان برای افزودن و ایجاد ویژگی های پیشرفته به صفحات وب سایت، به کمک زبان HTML بکار گرفته می شود.

Python
پایتون به عنوان دومین زبان محبوب شناخته شده و دلیل این امر سادگی در فهم و کدنویسی به وسیله این زبان است. پایتون نیز منبع باز بوده و به راحتی قابل ویرایش است. همچنین این زبان از برنامه نویسی ساخت یافته و شی گرا پشتیبانی می نماید.

Ruby
از دیگر زبان اسکریپتی مورد استفاده، می توان به روبی اشاره نمود. این زبان نیز از برنامه نویسی شی گرا استفاده کرده و بسیار ساده و قابل فهم می باشد.

Groovy
این زبان اسکریپتی برای ماشین مجازی جاوا نوشته شده است نکته مهم درباره Groovy این است که می توانید از کتابخانه های جاوا برای گسترش این زبان استفاده نمایید.

مزایا و معایب استفاده از زبان های اسکریپت نویسی
یکی از مهمترین مزایای استفاده از زبان های اسکریپتی open-source بودن آنهاست. برنامه ها توسط کامپایلر یکپارچه می شود در نتیجه این فایل یکپارچه شده قابل ویرایش نیست، اما به دلیل آزاد بودن و باز بودن فایل های اسکریپت به راحتی قابل ویرایش هستند. بسیاری از برنامه نویسان برای صرفه جویی در زمان و ارائه یک برنامه آزمایشی از زبان های اسکریپتی استفاده می کنند.

این زبان های اسکریپتی به سادگی قابل انتقال در بین انواع سیستم عامل ها هستند. همچنین به دلیل سادگی نسبت به زبان های برنامه نویسی، یادگیری آنها برای افراد مبتدی راحت تر خواهند بود، از این رو بسیاری از افراد به هنگام شروع برنامه نویسی به سراغ فراگیری زبان های اسکریپتی رفته و پس از آن برنامه نویسی را آغاز می نمایند.

در کنار تمام موارد فوق زبان های اسکریپتی معایبی نیز خواهند داشت. از آنجایی که این زبان open-source بوده و همه افراد می توانند به دستورات دسترسی داشته باشند، بسیاری از شرکت ها تمایلی به استفاده از این نوع زبان نداشته و ترجیح می دهند که کد ها و دستورات نوشته شده آن ها در معرض دید عموم نباشد. در صورتی که به برنامه نویسی و Script ها علاقه مند هستید، یادگیری زبان های اسکریپتی گزینه خوبی برای وارد شدن به دنیای برنامه نویسی می باشد. در این مسیر صبور بوده و از پروژه های کوچک برای شروع کار استفاده نمایید.

اسکریپت های جالب در اسکریپت من

مطالب مرتبط