صفحه نخست / دسته‌بندی نشده / هرآنچه که باید پیش از خرید کنترلر بازی بدانید

هرآنچه که باید پیش از خرید کنترلر بازی بدانید

هرآنچه که باید پیش از خرید کنترلر بازی بدانید

هرآنچه که باید پیش از خرید کنترلر بازی بدانید شاید فکر کنید انتخاب یک کنترلر خیلی ساده و راحت باشد اما وقتی راجب تفاوت و مزایای دسته‌های بازی حرف می‌زنیم بیشتر متوجه می‌شوید که به چه نوع دسته‌ای نیاز دارید. چهار ویژگی ابتدایی تعیین کننده وجود دارد که باید قبل از خرید حتما آن‌ها را در نظر بگیرید.

سازگاری و پلتفرم
قابلیت اتصال
امکانات
ارگونومی و راحتی
کنترلر بازی
در این مقاله به بررسی ویژگی‌های بهترین دسته بازی کامپیوتر و توضیحاتی درباره دسته‌های بازی شامل دوال شاک ۴، دوال سنس، کنترلر Razer Wolverine Ultimate، کنترلر Razer Wolverine V2، ایکس باکس وان، ایکس باکس ۳۶۰، کنترلر لاجیتک F310، نینتندو سوییچ پرو، کنترلر Astro C40 TR، کنترلر Xbox One Elite Wireless Series 2، کنترلر 8BitDo SN30 Pro، کنترلر PowerA Spectra Infinity Enhanced، کنترلر Scuf Instinct Pro، کنترلر Nacon Rig Pro Compact، کنترلر Victrix Gambit، کنترلر SteelSeries Stratus Duo، کنترلر SteelSeries Nimbus+، کنترلر PowerA Moga XP5-X Plus، کنترلر Thrustmaster eSwap X Pro، کنترلر Nacon Revolution X Pro و کنترلر Turtle Beach Recon خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.

فهرست محتوا نمایش
کنترلر دوال شاک ۴
کنترلر بی‌سیم DualShock 4 ساخت شرکت سونی (Sony) است و جزء کنترلرهای خوش‌ دست با دستگیره‌های راحت و چینش کلیدهای مناسب است. دوال شاک ۴ تفاوت زیادی با دوال شاک ۲ و ۳ از نظر ظاهری ندارد اما نسب به آن‌ها آنالوگ‌ها، تریگرها و در کل امکانات این دسته بهبود یافته است.

کنترلر دوال شاک ۴
DualShock 4 با دکمه اشتراک گذاری (Share)، نوار نور و تاچ‌ پد، بهترین خروجی سونی بود، اما حتی در آن زمان هم شکل مشابهی را در کل شاسی خود حفظ کرده بود. البته، برخی تنظیمات جزئی برای راحتی بیشتر در هنگام به دست گرفتن در آن اعمال شده بود. دوال شاک ۴ امکانات و ویژگی‌هایی از جمله کنترل حرکت، بلندگوی داخلی، جک ۳.۵ میلی متری و تاچ‌ پد دارد که باعث می‌شود گزینه مناسبی برای خرید باشد. نحو اتصال دوال شاک ۴ هم به صورت بلوتوث و هم USB است.

کنترلر دوال شاک ۴
کنترلر دوال شاک ۴
کنترلر دوال شاک ۴
دوال شاک ۴ سازگاری خیلی خوبی داره و حتی با PS5 فقط در صورتی که بازی‌های PS4 را روی آن انجام دهید، PS4 ،PS3، رایانه شخصی، Mac، اندروید و iOS سازگاری است اما سازگاری آن مانند دسته بازی ایکس باکس وان نیست. البته استیم قابلیت پشتیبانی کامل از دسته بازی دوال شاک ۴ را دارد. در نتیجه می‌توانید از تاچ‌ پد آن استفاده کنید و نورهای دسته را تنظیم کنید. اگر به دسته دوال شاک ۴ و دوال سنس سونی علاقه دارید پیشنهاد می‌کنم مقاله مربوط به مقایسه این دو کنترلر را هم بخونید (تفاوت دوال شاک و دوال سنس در چیست؟).

تاریخ عرضه نوامبر ۲۰۱۳
ابعاد محصول ۳.۹۴ و ۶.۳۴ و ۲.۲۴ اینچ
وزن ۲۱۰ گرم
اتصال بلوتوث و USB
ویژگی‌ها کنترل حرکت، بلندگوی داخلی، جک ۳.۵ میلی متری و تاچ‌پد
باتری لیتیوم یونی ۱۰۰۰ mAh
سازگاری با PS5 (فقط بازی‌های PS4)، PS4
PS3، رایانه شخصی، Mac
اندروید و iOS
سازنده سونی (Sony)
کنترلر دوال سنس
کنترلر دوال سنس نیز ساخت شرکت سونی (Sony) است و جزء بهترین کنترلرهای موجود است. این کنترلر دارای کیفیت ساخت عالی و ویژگی‌های مثل تریگرهای تطبیق‌پذیر و تکنولوژی بازخورد لمسی است که باعث تجربه‌ای بی‌نظیر برای گیمرها می‌شود. کمپانی سونی در کنترلر دوال سنس برخلاف دوال شاک ۴ به طور کامل شکل شاسی را تغییر داده است و ظاهر مدرن‌تری به آن بخشیده و ارگونومی آن را بهبود داده است.

کنترلر دوال سنس
از دیگر ویژگی‌های جالب این کنترلر باید به میکروفون داخلی، کنترل‌های حرکتی، جک ۳.۵ میلی متری و تاچ‌ پد نیز اشاره کرد. همانطور که گفتیم این کنترلر دارای ویژگی‌های تریگرهای تطبیق‌پذیر و تکنولوژی بازخورد لمسی است که محرک‌های تطبیقی یا تطابق‌پذیر (Adaptive Triggers) در دوال سنس باعث می‌شود تا سطوح مختلفی از مقاومت را بسته به فعالیت‌های داخل بازی برای شما ایجاد کند. برای مثال اگر تجربه بازی Horizon و کشیدن کمان را داشته باشید، احتمالا باید فشار بیشتری نسبت به کشیدن ماشه یک سلاح به محرک‌ها وارد کنید.

کنترلر دوال سنس
کنترلر دوال سنس
کنترلر دوال سنس
ویژگی دیگر این کنترلر، تکنولوژی بازخورد لمسی (Haptic Feedback) است که نتیجه بازخورد دقیق‌تری را ارائه می‌دهد. توسعه‌دهندگان اکنون می‌توانند لمس را در سطح دانه‌ای و دقیق برنامه‌ریزی کنند، کشیدن رشته‌های کمان را شبیه‌سازی کنند، موتورها را بالا ببرند و حتی تغییرات زمین مانند شن و ماسه را شبیه‌سازی کنند که به گیمر اجازه می‌دهد به شکل واضح‌تری قادر به احساس کردن اتفاقات باشد.

تاریخ عرضه نوامبر ۲۰۲۰
ابعاد محصول ۴.۲ و ۶.۳ و ۲.۶ اینچ
وزن ۲۸۰ گرم
اتصال USB-C و بلوتوث
ویژگی‌ها ازخورد لمسی، محرک‌های تطبیقی، میکروفون داخلی، کنترل‌های حرکتی،
جک ۳.۵ میلی متری و تاچ‌ پد
باتری ۱ باتری لیتیوم پلیمری
سازگاری با PS5، رایانه شخصی و اندروید
سازنده سونی (Sony)
کنترلر Razer Wolverine Ultimate
Wolverine Ultimate کنترلر پرچمدار ریزر (Razer) است که فقط به صورت سیمی در دسترس است و یک گیم پد ترکیبی PC و Xbox One با شش دکمه قابل برنامه ریزی در پشت، یک d-pad قابل تعویض، کیفیت ساخت خوب، با دوام همراه با نورپردازی رنگی Razer Chroma و پورت ۳.۵ میلی‌متری است.

مشخصات عمومی این کنترلر مشابه کنترلر بی‌سیم Xbox Elite است، اما اجزای بیشتری به آن متصل و با آن سازگار هستند. در قسمت جلویی آنالوگ دوگانه استاندارد در آرایش offset Xbox، به همراه یک D-pad، دکمه‌های A ،B ،X و Y، دکمه‌های منو و گزینه، و دکمه راهنمای روشنایی قرار دارد. نواری از LEDهای قابل برنامه‌ریزی و چند رنگ نیز در این قسمت قرار دارد.

کنترلر Razer Wolverine Ultimate
در حالی که کنترلر Astro C40 دارای دو دکمه قابل برنامه‌ریزی اضافی در قسمت زیرین و کنترلر Xbox Elite Controller Series Two دارای چهار دکمه است، Wolverine Ultimate دارای شش دکمه اضافی است که می‌توانید با هر ورودی که دوست دارید آن را برنامه ریزی کنید. تریگرهای کوچک M1 و M2 بین تریگرهای اصلی قرار می‌گیرند و توسط تریگرهای M3 ،M4 M5 و M6 که به صورت دو به دو در پشت گیم‌ پد، به یکدیگر متصل می‌شوند.

کنترلر Razer Wolverine Ultimate
کنترلر Razer Wolverine Ultimate
هر یک از دکمه‌های اضافی را می‌توان بسته به انتخاب شما برای ورودی دیجیتال اختصاص داد. همچنین می‌توانید آن‌ها را روی عملکردهای متفاوت تنظیم کنید، که حساسیت آنالوگ را در حین پرواز کاهش یا افزایش می‌دهند تا بتوانید دقیق‌تر هدف بگیرید یا سریع‌تر بچرخید. در آخر برای ارتباط دسته بازی Razer Wolverine Ultimate با ویندوز نیاز به نرم‌افزار Synapse 3 است. این محصول بین مدل‌های سیمی گرانترین دسته بازی به حساب می‌آید.

تاریخ عرضه آوریل ۲۰۱۹
ابعاد محصول ۲.۵۹ و ۶.۱ و ۴.۱۶ اینچ
وزن ۲۷۲ گرم
اتصال USB
ویژگی‌ها شش دکمه قابل برنامه ریزی، نور Razer Chroma، چهار تریگر چند کاربرده، پورت ۳.۵ میلی‌متری، D-pad و آنالوگ‌های قابل تعویض
باتری 1 عدد باتری لیتیوم پلیمری
سازگاری با ایکس باکس وان، ویندوز ۱۰
سازنده ریزر (Razer)
کنترلر Razer Wolverine V2
Razer در حال ارتقاء کنترلر سیمی Xbox خود برای نسل بعدی است. کنترلر Wolverine V2، به‌روزرسانی Wolverine TE 2017 است. این دسته بازی دارای ظاهری و شکلی جدید همراه با نسخه به روز شده سوئیچ‌های لمسی است که به دکمه‌های آن حالتی منحصر به فرد می‌بخشد. این کنترلر هم مانند کنترلر Wolverine Ultimate که پیش‌تر گفتیم به صورت سیمی است و هدف آن کاهش تاخیر ورودی‌های از دست رفته‌ای است که ممکن است از طریق اتصال بی‌سیم با آن مواجه شوید، در کل مقدار تاخیر در کنترلرهای سیمی کمتر از بی‌سیم است.

کنترلر Razer Wolverine V2
با وجود اینکه کنترلر Wolverine V2 از کنترلر Series X بزرگ‌تر است در واقع سبک‌تر از آن است و این نشان دهنده ارگونومی خوب یک کنترلر است. با فرض اینکه دکمه‌ها همگی در جای مناسبی قرار گرفته باشند، در طولانی مدت فشار کمتری روی شانه‌ها شما می‌آورد و این دقیقا چیزی است که Razer آن را دستگیره L شکل می‌نامد، جایی که دستگیره‌ها به سمت عقب مایل می‌شوند تا به راحتی در دستان شما قرار بگیرند.

دستگیره‌ای که برای V2 به روز شده است، کنترلر را به موقعیت دست هدایت می‌کند که در آن شست شما می‌تواند به چوب‌های آنالوگ برسد و انگشتان اشاره‌گر شما می‌توانند به هر شش دکمه بالایی دسترسی کامل پیدا کنند. کاربران می‌توانند این کنترلر را در اپلیکیشن Razer Controller Setup for Xbox شخصی‌سازی کنند.

کنترلر Razer Wolverine V2
کنترلر Razer Wolverine V2
دکمه‌های راحت و کلیکی Wolverine V2 یک تجربه بازی واقعا راحت را ایجاد می‌کند. کنترلر Wolverine V2 امکان تیراندازی سریع و دقیق را در هنگام بازی Call of Duty از ابتدا تا انتها به شما می‌دهد. در Mortal Kombat 11، داشتن یک کلیک لمسی در d-pad به شما این امکان را می‌دهد که متوجه شوید چه زمانی به یک جهت می‌روید، که برای حذف سریع ویژه‌ها، ترکیب‌ها و پایان‌دهنده‌ها بسیار مهم است. در کل این کنترلر، هر بازی متکی به دکمه‌ها را بهبود می‌بخشد.

تاریخ عرضه نوامبر ۲۰۲۰
ابعاد محصول ۸.۴۶ و ۷.۹۹ و ۳.۱۵ اینچ
وزن ۲۷۴ گرم
اتصال USB
ویژگی‌ها حالت Hair Trigger، وجود دکمه‌های قابل برنامه‌ریزی دارای بهترین نرم‌افزار
برای برنامه‌ریزی و شخصی‌سازی، دکمه‌های کلیکی، ظریف و جذاب
سازگاری با ایکس باکس وان، ایکس باکس، ایکس باکس سری ایکس و رایانه شخصی
سازنده ریزر (Razer)
کنترلر ایکس باکس وان
ده‌ها میلیون دلار برای توسعه دسته بازی ایکس باکس وان هزینه شده است و صدها مدل موکاپ ساخته شده است تا مایکروسافت (Microsoft) طراحی بی‌نقص کنترلر ایکس باکس وان را بدون کنار گذاشتن طرح بسیار دوست داشتنی ایکس باکس ۳۶۰ به نمایش بگذارد. مایکروسافت در ساخت دسته ایکس باکس وان تمرکز خود را روی بالا بردن کیفیت ساخت قرار داده است و در نهایت، کنترلر بی‌سیم Xbox جدید با طراحی شیک و کارآمد که در جدیدترین نسخه دستگیره‌ها دارای بافت و تکسچر خاصی است عرضه کرد.

کنترلر ایکس باکس وان
به گفته مایکروسافت، کنترلر طراحی و ارگونومی کلی کنترلر ایکس باکس ۳۶۰ را حفظ کرده، اما دارای ۴۰ پیشرفت جزئی و عمده در طراحی است که کنترلر را راحت‌تر و خوش‌دست‌تر از قبل می‌کند. D-pad در مقایسه با کنترلرهای قبلی Xbox، طراحی سنتی‌تری دارد و به حالت چهار طرفه تغییر کرده است و محفظه باتری نیز باریک‌تر شده است.

تریگرها نیز بهبود یافته‌اند و دارای سیستم سر و صدا داخلی به نام Impulse Triggers خواهند بود که ارتعاش اجباری را مستقیماً در ماشه‌ها ایجاد می‌کند و فیدبک بهتری را در بازی‌هایی مانند Forza ارائه می‌دهد. دسته ایکس باکس وان دارای قابلیت plug-and-play است در نتیجه می‌توانید به محض اتصال به رایانه شخصی از آن استفاده کنید.

کنترلر ایکس باکس وان
کنترلر ایکس باکس وان
هر هدست سازگار را با جک ۳.۵ میلی متری استریو را می‌توانید به دسته وصل کنید و با فناوری بلوتوث، بازی‌های مورد علاقه خودتان را در رایانه‌های شخصی و تبلت‌های ویندوز ۱۰ بازی کنید. دکمه Share به شما کمک می‌کند بدون این که مجبور باشید وارد منوهای مختلف شوید، به سرعت بتوانید اسکرین‌ شات گرفته و بخشی از گیم‌ پلی خود را ضبط کنید.

تاریخ عرضه سپتامبر ۲۰۱۶
ابعاد محصول ۲.۸۷ و ۶.۹۷ و ۶.۸۹ اینچ
وزن ۲۸۱ گرم
اتصال بلوتوث، مدل‌های قدیمی‌تر فاقد این قابلیت هستند
ویژگی‌ها دسته دارای تکسچر، دکمه Share و D-pad هیبریدی
باتری 2x AA
سازگاری با Xbox One X ،Xbox One S ،Xbox One و Windows 10
سازنده مایکروسافت (Microsoft)
کنترلر ایکس باکس ۳۶۰
کنترلر ایکس باکس ۳۶۰ در حالت بی‌سیم و سیمی جز خوش‌دست‌ترین و ارگونومیک‌ترین دسته‌های بازی است. این کنترلر جزء کنترلر‌های مقرون به صرفه به حساب می‌آید و با اکثر بازی‌ها برای رایانه شخصی سازگار است. کنترلر استاندارد Xbox 360 دارای یازده دکمه دیجیتال، دو تریگر آنالوگ و D-pad دیجیتال است. در مرکز صفحه کنترل، دکمه‌های دیجیتال Start ،Back و Guide قرار دارند و دکمه Guide با آرم Xbox برچسب گذاری شده است.

کنترلر ایکس باکس ۳۶۰
کنترلر کنترلر ایکس باکس ۳۶۰ بی‌سیم دارای یک دکمه دیگر به نام connect است که بین ضربه‌گیرها قرار دارد تا همگام‌سازی با کنسول را تسهیل ببخشد. کنترلر ایکس باکس ۳۶۰ با باتری‌های AA یا بسته باتری‌های قابل شارژ کار می‌کنند. کنترلرهای سیمی ممکن است به هر یک از درگاه‌های USB کنسول یا یک هاب USB متصل متصل شوند و در قسمت جلویی هم دارای کانکتور TRS 2.5 میلی متری برای اتصال هدست است.

نسخه‌های سیمی و بی‌سیم این کنترلر با سیستم عامل‌های رایانه شخصی مایکروسافت مانند ویندوز XP، ویندوز Vista، ویندوز ۷، ۸ و ۱۰ نیز سازگار هستند و در آخر اگر فقط بعضی وقت‌ها بازی می‌کنید و گیمر حرفه‌ای نیستید کنترلر ایکس باکس ۳۶۰ می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای شما باشد اما اگر گیمر حرفه‌ای هستید دسته‌های جدیدتر مثل ایکس باکس وان یا دوال شاک ۴ را پیشنهاد می‌کنیم.

تاریخ عرضه نوامبر ۲۰۰۵ و نوع بی‌سیم اکتبر ۲۰۱۲
ابعاد Wireless ۴.۱۳ و ۶.۰۵ و ۲.۴۱ اینچ
ابعاد Wired ۴.۲۱ و ۵.۹۸ و ۲.۱۳ اینچ
وزن ۲۶۵ گرم بی‌سیم و ۳۰۰ گرم سیمی
اتصال بی‌سیم و USB
ویژگی‌ها مقرون به صرفه
باتری 2x AA
سازگاری با نسخه‌های سیمی و بی‌سیم با سیستم عامل‌های رایانه شخصی مایکروسافت مانند ویندوز XP، ویندوز Vista، ویندوز ۷، ۸ و ۱۰ نیز سازگار هستند.
سازنده مایکروسافت (Microsoft)
کنترلر لاجیتک F310
کمپانی لاجیتک (Logitech) از جمله شرکت‌هایی محسوب می‌شود که محصولات خود را با کیفیت‌های مختلف در دسترس کاربران قرار می‌دهد. این کمپانی مدت‌هاست که طیف گسترده‌ای از لوازم جانبی با کیفیت، مقرون‌ به‌ صرفه و بالا رده را به کاربران رایانه‌های شخصی ارائه می‌دهد، و کنترلر F310 جزء بهترین محصولات لاجیتک است.

کنترلر Logitech F310
چیدمان دکمه‌ها در F310 شبیه به کنترلر پلی استیشن است که دارای دسته‌های کنترلی متقارن و تراز پایین‌تر است. طراحی D-pad، که گاهی اوقات در کنترلرهای دیگر مورد توجه قرار نمی‌گیرد، در این کنترلر به خوبی طراحی شده است در نتیجه تجربه استفاده بهتر و راحت‌تری از پلتفرم‌هایی مانند Shovel Knight و بازی‌هایی نظیر Final Fantasy XIV را به ارمغان می‌آورد. لاجیتک قصد دارد با پشتیبانی بیشتر از بازی‌های موجود، کنترلر F310 را به تنها گیم‌ پد رایانه شخصی تبدیل کند که می‌توان به آن نیاز داشت.

کنترلر Logitech F310
کنترلر Logitech F310
کنترلر Logitech F310
این کنترلر توانایی سازگاری با بازی‌های جدید، مدرن و حتی بازی‌های کلاسیک و قدیمی است در نتیجه اگر علاقه به بازی‌های کلاسیکی دارید که پیش از کنترلرهایی با استانداردهای فعلی انجام می‌شدند، می‌توانید از طریق این کنترلر و با قطعات فیزیکی اضافه کوچکی بازی‌های قدیمی مثل DirectInput را انجام بدید. اگر می‌توانید از کنترلر بی‌سیم استفاده کنید، لاجیتک F310 یک کنترلر راحت است که قابلیت Plug-and-Play را دارد و با اکثر بازی‌های جدید سازگار است و کنترلری مقرون به صرفه است.

ابعاد محصول ۸.۰۶ و ۶.۷۸ و ۲.۹۴ اینچ
وزن ۲۹۴ گرم
اتصال USB
ویژگی‌ها قابلیت Plug-and-Play، سازگاری با اکثر بازی‌های جدید و مقرون به صرفه
باتری ۲ عدد باتری قلمی
سازگاری با ویندوز Vista، ویندوز ۷ و ۸
سازنده لاجیتک (Logitech)
کنترلر نینتندو سوییچ پرو
کنترلر نینتندو سوییچ پرو کنترلری است که قیمت بالایی دارد، اما همچنان بهترین گیم پد برای اجرای بازی‌های سوییچ مانند Splatoon 2 یا Super Smash Bros. Ultimate است. این کنترلر طراحی پلاستیکی شفاف با انحناهای ارگونومیک همراه با بافتی روی دسته‌ها است که محکم و بسیار راحت است. کنترلر نینتندو سوییچ پرو را می‌توان به عنوان یک کنترلر بی‌سیم در Nintendo Switch Lite استفاده کرد، یا به عنوان یک کنترلر سیمی با استفاده از لوازم جانبی، مانند Dual USB PlayStand برای Nintendo Switch Lite توسط HORI، استفاده کرد.

کنترلر نینتندو سوییچ پرو
کنترلر Pro همچنین دارای پشتیبانی از صدای فول اچ دی و کنترل حرکت و همچنین عملکرد NFC برای اسکن در amiibos است. کار کردن با کنترلر نینتندو سوییچ پرو در رایانه شخصی راحت‌تر است اما تجربه‌ یکسانی از بازی کردن با دسته‌هایی مانند ایکس باکس یا دوال شاک ۴ را برای گیمرها به وجود نمی‌آورند. از مزایای این کنترلر به طول عمر ۴۰ ساعته باتری هم باید اشاره کرد که نسبت به کنترلر دوال شاک ۴ سونی از نظر شارژدهی، بازدهی بیشتری دارد.

تاریخ عرضه مارچ ۲۰۱۷
ابعاد محصول ۵.۶۷ و ۶.۷۴ و ۲.۵۲ اینچ
وزن ۳۶۲ گرم
اتصال بی‌سیم
ویژگی‌ها خوش‌دست بودن، با عمر باتری خیلی خوب و پشتیبانی از USB-C
باتری ۱ لیتیوم یونی
سازنده نینتندو (Nintendo)

یکی از ابزارهای تاثیر گذار در بازی کردن کنترلر، موس و کیبورد که این مقاله درباره انواع کنترلرهای مختلف صحبت می‌کنیم. کنترلرها بسته به بودجه، سلیقه و پلتفرم‌های شما مثل PS5 ،PS4 Nintendo Switch ،Xbox Series S/X ،Xbox One و PC در دسته‌ بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند.

شاید فکر کنید انتخاب یک کنترلر خیلی ساده و راحت باشد اما وقتی راجب تفاوت و مزایای دسته‌های بازی حرف می‌زنیم بیشتر متوجه می‌شوید که به چه نوع دسته‌ای نیاز دارید. چهار ویژگی ابتدایی تعیین کننده وجود دارد که باید قبل از خرید حتما آن‌ها را در نظر بگیرید.

سازگاری و پلتفرم
قابلیت اتصال
امکانات
ارگونومی و راحتی
کنترلر بازی
در این مقاله به بررسی ویژگی‌های بهترین دسته بازی کامپیوتر و توضیحاتی درباره دسته‌های بازی شامل دوال شاک ۴، دوال سنس، کنترلر Razer Wolverine Ultimate، کنترلر Razer Wolverine V2، ایکس باکس وان، ایکس باکس ۳۶۰، کنترلر لاجیتک F310، نینتندو سوییچ پرو، کنترلر Astro C40 TR، کنترلر Xbox One Elite Wireless Series 2، کنترلر 8BitDo SN30 Pro، کنترلر PowerA Spectra Infinity Enhanced، کنترلر Scuf Instinct Pro، کنترلر Nacon Rig Pro Compact، کنترلر Victrix Gambit، کنترلر SteelSeries Stratus Duo، کنترلر SteelSeries Nimbus+، کنترلر PowerA Moga XP5-X Plus، کنترلر Thrustmaster eSwap X Pro، کنترلر Nacon Revolution X Pro و کنترلر Turtle Beach Recon خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.

فهرست محتوا نمایش
کنترلر دوال شاک ۴
کنترلر بی‌سیم DualShock 4 ساخت شرکت سونی (Sony) است و جزء کنترلرهای خوش‌ دست با دستگیره‌های راحت و چینش کلیدهای مناسب است. دوال شاک ۴ تفاوت زیادی با دوال شاک ۲ و ۳ از نظر ظاهری ندارد اما نسب به آن‌ها آنالوگ‌ها، تریگرها و در کل امکانات این دسته بهبود یافته است.

کنترلر دوال شاک ۴
DualShock 4 با دکمه اشتراک گذاری (Share)، نوار نور و تاچ‌ پد، بهترین خروجی سونی بود، اما حتی در آن زمان هم شکل مشابهی را در کل شاسی خود حفظ کرده بود. البته، برخی تنظیمات جزئی برای راحتی بیشتر در هنگام به دست گرفتن در آن اعمال شده بود. دوال شاک ۴ امکانات و ویژگی‌هایی از جمله کنترل حرکت، بلندگوی داخلی، جک ۳.۵ میلی متری و تاچ‌ پد دارد که باعث می‌شود گزینه مناسبی برای خرید باشد. نحو اتصال دوال شاک ۴ هم به صورت بلوتوث و هم USB است.

کنترلر دوال شاک ۴
کنترلر دوال شاک ۴
کنترلر دوال شاک ۴
دوال شاک ۴ سازگاری خیلی خوبی داره و حتی با PS5 فقط در صورتی که بازی‌های PS4 را روی آن انجام دهید، PS4 ،PS3، رایانه شخصی، Mac، اندروید و iOS سازگاری است اما سازگاری آن مانند دسته بازی ایکس باکس وان نیست. البته استیم قابلیت پشتیبانی کامل از دسته بازی دوال شاک ۴ را دارد. در نتیجه می‌توانید از تاچ‌ پد آن استفاده کنید و نورهای دسته را تنظیم کنید. اگر به دسته دوال شاک ۴ و دوال سنس سونی علاقه دارید پیشنهاد می‌کنم مقاله مربوط به مقایسه این دو کنترلر را هم بخونید (تفاوت دوال شاک و دوال سنس در چیست؟).

تاریخ عرضه نوامبر ۲۰۱۳
ابعاد محصول ۳.۹۴ و ۶.۳۴ و ۲.۲۴ اینچ
وزن ۲۱۰ گرم
اتصال بلوتوث و USB
ویژگی‌ها کنترل حرکت، بلندگوی داخلی، جک ۳.۵ میلی متری و تاچ‌پد
باتری لیتیوم یونی ۱۰۰۰ mAh
سازگاری با PS5 (فقط بازی‌های PS4)، PS4
PS3، رایانه شخصی، Mac
اندروید و iOS
سازنده سونی (Sony)
کنترلر دوال سنس
کنترلر دوال سنس نیز ساخت شرکت سونی (Sony) است و جزء بهترین کنترلرهای موجود است. این کنترلر دارای کیفیت ساخت عالی و ویژگی‌های مثل تریگرهای تطبیق‌پذیر و تکنولوژی بازخورد لمسی است که باعث تجربه‌ای بی‌نظیر برای گیمرها می‌شود. کمپانی سونی در کنترلر دوال سنس برخلاف دوال شاک ۴ به طور کامل شکل شاسی را تغییر داده است و ظاهر مدرن‌تری به آن بخشیده و ارگونومی آن را بهبود داده است.

کنترلر دوال سنس
از دیگر ویژگی‌های جالب این کنترلر باید به میکروفون داخلی، کنترل‌های حرکتی، جک ۳.۵ میلی متری و تاچ‌ پد نیز اشاره کرد. همانطور که گفتیم این کنترلر دارای ویژگی‌های تریگرهای تطبیق‌پذیر و تکنولوژی بازخورد لمسی است که محرک‌های تطبیقی یا تطابق‌پذیر (Adaptive Triggers) در دوال سنس باعث می‌شود تا سطوح مختلفی از مقاومت را بسته به فعالیت‌های داخل بازی برای شما ایجاد کند. برای مثال اگر تجربه بازی Horizon و کشیدن کمان را داشته باشید، احتمالا باید فشار بیشتری نسبت به کشیدن ماشه یک سلاح به محرک‌ها وارد کنید.

کنترلر دوال سنس
کنترلر دوال سنس
کنترلر دوال سنس
ویژگی دیگر این کنترلر، تکنولوژی بازخورد لمسی (Haptic Feedback) است که نتیجه بازخورد دقیق‌تری را ارائه می‌دهد. توسعه‌دهندگان اکنون می‌توانند لمس را در سطح دانه‌ای و دقیق برنامه‌ریزی کنند، کشیدن رشته‌های کمان را شبیه‌سازی کنند، موتورها را بالا ببرند و حتی تغییرات زمین مانند شن و ماسه را شبیه‌سازی کنند که به گیمر اجازه می‌دهد به شکل واضح‌تری قادر به احساس کردن اتفاقات باشد.

تاریخ عرضه نوامبر ۲۰۲۰
ابعاد محصول ۴.۲ و ۶.۳ و ۲.۶ اینچ
وزن ۲۸۰ گرم
اتصال USB-C و بلوتوث
ویژگی‌ها ازخورد لمسی، محرک‌های تطبیقی، میکروفون داخلی، کنترل‌های حرکتی،
جک ۳.۵ میلی متری و تاچ‌ پد
باتری ۱ باتری لیتیوم پلیمری
سازگاری با PS5، رایانه شخصی و اندروید
سازنده سونی (Sony)
کنترلر Razer Wolverine Ultimate
Wolverine Ultimate کنترلر پرچمدار ریزر (Razer) است که فقط به صورت سیمی در دسترس است و یک گیم پد ترکیبی PC و Xbox One با شش دکمه قابل برنامه ریزی در پشت، یک d-pad قابل تعویض، کیفیت ساخت خوب، با دوام همراه با نورپردازی رنگی Razer Chroma و پورت ۳.۵ میلی‌متری است.

مشخصات عمومی این کنترلر مشابه کنترلر بی‌سیم Xbox Elite است، اما اجزای بیشتری به آن متصل و با آن سازگار هستند. در قسمت جلویی آنالوگ دوگانه استاندارد در آرایش offset Xbox، به همراه یک D-pad، دکمه‌های A ،B ،X و Y، دکمه‌های منو و گزینه، و دکمه راهنمای روشنایی قرار دارد. نواری از LEDهای قابل برنامه‌ریزی و چند رنگ نیز در این قسمت قرار دارد.

کنترلر Razer Wolverine Ultimate
در حالی که کنترلر Astro C40 دارای دو دکمه قابل برنامه‌ریزی اضافی در قسمت زیرین و کنترلر Xbox Elite Controller Series Two دارای چهار دکمه است، Wolverine Ultimate دارای شش دکمه اضافی است که می‌توانید با هر ورودی که دوست دارید آن را برنامه ریزی کنید. تریگرهای کوچک M1 و M2 بین تریگرهای اصلی قرار می‌گیرند و توسط تریگرهای M3 ،M4 M5 و M6 که به صورت دو به دو در پشت گیم‌ پد، به یکدیگر متصل می‌شوند.

کنترلر Razer Wolverine Ultimate
کنترلر Razer Wolverine Ultimate
هر یک از دکمه‌های اضافی را می‌توان بسته به انتخاب شما برای ورودی دیجیتال اختصاص داد. همچنین می‌توانید آن‌ها را روی عملکردهای متفاوت تنظیم کنید، که حساسیت آنالوگ را در حین پرواز کاهش یا افزایش می‌دهند تا بتوانید دقیق‌تر هدف بگیرید یا سریع‌تر بچرخید. در آخر برای ارتباط دسته بازی Razer Wolverine Ultimate با ویندوز نیاز به نرم‌افزار Synapse 3 است. این محصول بین مدل‌های سیمی گرانترین دسته بازی به حساب می‌آید.

تاریخ عرضه آوریل ۲۰۱۹
ابعاد محصول ۲.۵۹ و ۶.۱ و ۴.۱۶ اینچ
وزن ۲۷۲ گرم
اتصال USB
ویژگی‌ها شش دکمه قابل برنامه ریزی، نور Razer Chroma، چهار تریگر چند کاربرده، پورت ۳.۵ میلی‌متری، D-pad و آنالوگ‌های قابل تعویض
باتری 1 عدد باتری لیتیوم پلیمری
سازگاری با ایکس باکس وان، ویندوز ۱۰
سازنده ریزر (Razer)
کنترلر Razer Wolverine V2
Razer در حال ارتقاء کنترلر سیمی Xbox خود برای نسل بعدی است. کنترلر Wolverine V2، به‌روزرسانی Wolverine TE 2017 است. این دسته بازی دارای ظاهری و شکلی جدید همراه با نسخه به روز شده سوئیچ‌های لمسی است که به دکمه‌های آن حالتی منحصر به فرد می‌بخشد. این کنترلر هم مانند کنترلر Wolverine Ultimate که پیش‌تر گفتیم به صورت سیمی است و هدف آن کاهش تاخیر ورودی‌های از دست رفته‌ای است که ممکن است از طریق اتصال بی‌سیم با آن مواجه شوید، در کل مقدار تاخیر در کنترلرهای سیمی کمتر از بی‌سیم است.

کنترلر Razer Wolverine V2
با وجود اینکه کنترلر Wolverine V2 از کنترلر Series X بزرگ‌تر است در واقع سبک‌تر از آن است و این نشان دهنده ارگونومی خوب یک کنترلر است. با فرض اینکه دکمه‌ها همگی در جای مناسبی قرار گرفته باشند، در طولانی مدت فشار کمتری روی شانه‌ها شما می‌آورد و این دقیقا چیزی است که Razer آن را دستگیره L شکل می‌نامد، جایی که دستگیره‌ها به سمت عقب مایل می‌شوند تا به راحتی در دستان شما قرار بگیرند.

دستگیره‌ای که برای V2 به روز شده است، کنترلر را به موقعیت دست هدایت می‌کند که در آن شست شما می‌تواند به چوب‌های آنالوگ برسد و انگشتان اشاره‌گر شما می‌توانند به هر شش دکمه بالایی دسترسی کامل پیدا کنند. کاربران می‌توانند این کنترلر را در اپلیکیشن Razer Controller Setup for Xbox شخصی‌سازی کنند.

کنترلر Razer Wolverine V2
کنترلر Razer Wolverine V2
دکمه‌های راحت و کلیکی Wolverine V2 یک تجربه بازی واقعا راحت را ایجاد می‌کند. کنترلر Wolverine V2 امکان تیراندازی سریع و دقیق را در هنگام بازی Call of Duty از ابتدا تا انتها به شما می‌دهد. در Mortal Kombat 11، داشتن یک کلیک لمسی در d-pad به شما این امکان را می‌دهد که متوجه شوید چه زمانی به یک جهت می‌روید، که برای حذف سریع ویژه‌ها، ترکیب‌ها و پایان‌دهنده‌ها بسیار مهم است. در کل این کنترلر، هر بازی متکی به دکمه‌ها را بهبود می‌بخشد.

تاریخ عرضه نوامبر ۲۰۲۰
ابعاد محصول ۸.۴۶ و ۷.۹۹ و ۳.۱۵ اینچ
وزن ۲۷۴ گرم
اتصال USB
ویژگی‌ها حالت Hair Trigger، وجود دکمه‌های قابل برنامه‌ریزی دارای بهترین نرم‌افزار
برای برنامه‌ریزی و شخصی‌سازی، دکمه‌های کلیکی، ظریف و جذاب
سازگاری با ایکس باکس وان، ایکس باکس، ایکس باکس سری ایکس و رایانه شخصی
سازنده ریزر (Razer)
کنترلر ایکس باکس وان
ده‌ها میلیون دلار برای توسعه دسته بازی ایکس باکس وان هزینه شده است و صدها مدل موکاپ ساخته شده است تا مایکروسافت (Microsoft) طراحی بی‌نقص کنترلر ایکس باکس وان را بدون کنار گذاشتن طرح بسیار دوست داشتنی ایکس باکس ۳۶۰ به نمایش بگذارد. مایکروسافت در ساخت دسته ایکس باکس وان تمرکز خود را روی بالا بردن کیفیت ساخت قرار داده است و در نهایت، کنترلر بی‌سیم Xbox جدید با طراحی شیک و کارآمد که در جدیدترین نسخه دستگیره‌ها دارای بافت و تکسچر خاصی است عرضه کرد.

کنترلر ایکس باکس وان
به گفته مایکروسافت، کنترلر طراحی و ارگونومی کلی کنترلر ایکس باکس ۳۶۰ را حفظ کرده، اما دارای ۴۰ پیشرفت جزئی و عمده در طراحی است که کنترلر را راحت‌تر و خوش‌دست‌تر از قبل می‌کند. D-pad در مقایسه با کنترلرهای قبلی Xbox، طراحی سنتی‌تری دارد و به حالت چهار طرفه تغییر کرده است و محفظه باتری نیز باریک‌تر شده است.

تریگرها نیز بهبود یافته‌اند و دارای سیستم سر و صدا داخلی به نام Impulse Triggers خواهند بود که ارتعاش اجباری را مستقیماً در ماشه‌ها ایجاد می‌کند و فیدبک بهتری را در بازی‌هایی مانند Forza ارائه می‌دهد. دسته ایکس باکس وان دارای قابلیت plug-and-play است در نتیجه می‌توانید به محض اتصال به رایانه شخصی از آن استفاده کنید.

کنترلر ایکس باکس وان
کنترلر ایکس باکس وان
هر هدست سازگار را با جک ۳.۵ میلی متری استریو را می‌توانید به دسته وصل کنید و با فناوری بلوتوث، بازی‌های مورد علاقه خودتان را در رایانه‌های شخصی و تبلت‌های ویندوز ۱۰ بازی کنید. دکمه Share به شما کمک می‌کند بدون این که مجبور باشید وارد منوهای مختلف شوید، به سرعت بتوانید اسکرین‌ شات گرفته و بخشی از گیم‌ پلی خود را ضبط کنید.

تاریخ عرضه سپتامبر ۲۰۱۶
ابعاد محصول ۲.۸۷ و ۶.۹۷ و ۶.۸۹ اینچ
وزن ۲۸۱ گرم
اتصال بلوتوث، مدل‌های قدیمی‌تر فاقد این قابلیت هستند
ویژگی‌ها دسته دارای تکسچر، دکمه Share و D-pad هیبریدی
باتری 2x AA
سازگاری با Xbox One X ،Xbox One S ،Xbox One و Windows 10
سازنده مایکروسافت (Microsoft)
کنترلر ایکس باکس ۳۶۰
کنترلر ایکس باکس ۳۶۰ در حالت بی‌سیم و سیمی جز خوش‌دست‌ترین و ارگونومیک‌ترین دسته‌های بازی است. این کنترلر جزء کنترلر‌های مقرون به صرفه به حساب می‌آید و با اکثر بازی‌ها برای رایانه شخصی سازگار است. کنترلر استاندارد Xbox 360 دارای یازده دکمه دیجیتال، دو تریگر آنالوگ و D-pad دیجیتال است. در مرکز صفحه کنترل، دکمه‌های دیجیتال Start ،Back و Guide قرار دارند و دکمه Guide با آرم Xbox برچسب گذاری شده است.

کنترلر ایکس باکس ۳۶۰
کنترلر کنترلر ایکس باکس ۳۶۰ بی‌سیم دارای یک دکمه دیگر به نام connect است که بین ضربه‌گیرها قرار دارد تا همگام‌سازی با کنسول را تسهیل ببخشد. کنترلر ایکس باکس ۳۶۰ با باتری‌های AA یا بسته باتری‌های قابل شارژ کار می‌کنند. کنترلرهای سیمی ممکن است به هر یک از درگاه‌های USB کنسول یا یک هاب USB متصل متصل شوند و در قسمت جلویی هم دارای کانکتور TRS 2.5 میلی متری برای اتصال هدست است.

نسخه‌های سیمی و بی‌سیم این کنترلر با سیستم عامل‌های رایانه شخصی مایکروسافت مانند ویندوز XP، ویندوز Vista، ویندوز ۷، ۸ و ۱۰ نیز سازگار هستند و در آخر اگر فقط بعضی وقت‌ها بازی می‌کنید و گیمر حرفه‌ای نیستید کنترلر ایکس باکس ۳۶۰ می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای شما باشد اما اگر گیمر حرفه‌ای هستید دسته‌های جدیدتر مثل ایکس باکس وان یا دوال شاک ۴ را پیشنهاد می‌کنیم.

تاریخ عرضه نوامبر ۲۰۰۵ و نوع بی‌سیم اکتبر ۲۰۱۲
ابعاد Wireless ۴.۱۳ و ۶.۰۵ و ۲.۴۱ اینچ
ابعاد Wired ۴.۲۱ و ۵.۹۸ و ۲.۱۳ اینچ
وزن ۲۶۵ گرم بی‌سیم و ۳۰۰ گرم سیمی
اتصال بی‌سیم و USB
ویژگی‌ها مقرون به صرفه
باتری 2x AA
سازگاری با نسخه‌های سیمی و بی‌سیم با سیستم عامل‌های رایانه شخصی مایکروسافت مانند ویندوز XP، ویندوز Vista، ویندوز ۷، ۸ و ۱۰ نیز سازگار هستند.
سازنده مایکروسافت (Microsoft)
کنترلر لاجیتک F310
کمپانی لاجیتک (Logitech) از جمله شرکت‌هایی محسوب می‌شود که محصولات خود را با کیفیت‌های مختلف در دسترس کاربران قرار می‌دهد. این کمپانی مدت‌هاست که طیف گسترده‌ای از لوازم جانبی با کیفیت، مقرون‌ به‌ صرفه و بالا رده را به کاربران رایانه‌های شخصی ارائه می‌دهد، و کنترلر F310 جزء بهترین محصولات لاجیتک است.

کنترلر Logitech F310
چیدمان دکمه‌ها در F310 شبیه به کنترلر پلی استیشن است که دارای دسته‌های کنترلی متقارن و تراز پایین‌تر است. طراحی D-pad، که گاهی اوقات در کنترلرهای دیگر مورد توجه قرار نمی‌گیرد، در این کنترلر به خوبی طراحی شده است در نتیجه تجربه استفاده بهتر و راحت‌تری از پلتفرم‌هایی مانند Shovel Knight و بازی‌هایی نظیر Final Fantasy XIV را به ارمغان می‌آورد. لاجیتک قصد دارد با پشتیبانی بیشتر از بازی‌های موجود، کنترلر F310 را به تنها گیم‌ پد رایانه شخصی تبدیل کند که می‌توان به آن نیاز داشت.

کنترلر Logitech F310
کنترلر Logitech F310
کنترلر Logitech F310
این کنترلر توانایی سازگاری با بازی‌های جدید، مدرن و حتی بازی‌های کلاسیک و قدیمی است در نتیجه اگر علاقه به بازی‌های کلاسیکی دارید که پیش از کنترلرهایی با استانداردهای فعلی انجام می‌شدند، می‌توانید از طریق این کنترلر و با قطعات فیزیکی اضافه کوچکی بازی‌های قدیمی مثل DirectInput را انجام بدید. اگر می‌توانید از کنترلر بی‌سیم استفاده کنید، لاجیتک F310 یک کنترلر راحت است که قابلیت Plug-and-Play را دارد و با اکثر بازی‌های جدید سازگار است و کنترلری مقرون به صرفه است.

ابعاد محصول ۸.۰۶ و ۶.۷۸ و ۲.۹۴ اینچ
وزن ۲۹۴ گرم
اتصال USB
ویژگی‌ها قابلیت Plug-and-Play، سازگاری با اکثر بازی‌های جدید و مقرون به صرفه
باتری ۲ عدد باتری قلمی
سازگاری با ویندوز Vista، ویندوز ۷ و ۸
سازنده لاجیتک (Logitech)
کنترلر نینتندو سوییچ پرو
کنترلر نینتندو سوییچ پرو کنترلری است که قیمت بالایی دارد، اما همچنان بهترین گیم پد برای اجرای بازی‌های سوییچ مانند Splatoon 2 یا Super Smash Bros. Ultimate است. این کنترلر طراحی پلاستیکی شفاف با انحناهای ارگونومیک همراه با بافتی روی دسته‌ها است که محکم و بسیار راحت است. کنترلر نینتندو سوییچ پرو را می‌توان به عنوان یک کنترلر بی‌سیم در Nintendo Switch Lite استفاده کرد، یا به عنوان یک کنترلر سیمی با استفاده از لوازم جانبی، مانند Dual USB PlayStand برای Nintendo Switch Lite توسط HORI، استفاده کرد.

کنترلر نینتندو سوییچ پرو
کنترلر Pro همچنین دارای پشتیبانی از صدای فول اچ دی و کنترل حرکت و همچنین عملکرد NFC برای اسکن در amiibos است. کار کردن با کنترلر نینتندو سوییچ پرو در رایانه شخصی راحت‌تر است اما تجربه‌ یکسانی از بازی کردن با دسته‌هایی مانند ایکس باکس یا دوال شاک ۴ را برای گیمرها به وجود نمی‌آورند. از مزایای این کنترلر به طول عمر ۴۰ ساعته باتری هم باید اشاره کرد که نسبت به کنترلر دوال شاک ۴ سونی از نظر شارژدهی، بازدهی بیشتری دارد.

تاریخ عرضه مارچ ۲۰۱۷
ابعاد محصول ۵.۶۷ و ۶.۷۴ و ۲.۵۲ اینچ
وزن ۳۶۲ گرم
اتصال بی‌سیم
ویژگی‌ها خوش‌دست بودن، با عمر باتری خیلی خوب و پشتیبانی از USB-C
باتری ۱ لیتیوم یونی
سازنده نینتندو (Nintendo)

اسکریپت های جالب در اسکریپت من

مطالب مرتبط