صفحه نخست / دسته‌بندی نشده / کنسول‌های ایکس باکس (Xbox) مایکروسافت

کنسول‌های ایکس باکس (Xbox) مایکروسافت

کنسول‌های ایکس باکس (Xbox) مایکروسافت

کنسول‌های ایکس باکس (Xbox) مایکروسافت قطعات الکترونیکی بزرگ و حجیمی که در طی سال‌ها، شیک‌تر و جمع‌ و جورتر شده‌اند. مایکروسافت از سال ۱۹۷۲ فروشنده نرم افزار رایانه شخصی بوده است، اما در سال ۲۰۰۱ اولین کنسول خود را عرضه کرد.

مایکروسافت و کنسول‌هایش در دوره‌ای بسیار سخت به بازار کنسول‌ها ملحق شدند و رقابت بالایی با سونی (Sony)، سگا (Sega) و نینتندو (Nintendo) داشتند. با وجود رقابت همیشگی، برند ایکس باکس توانست به یک نام آشنا در عرصه بازی در سراسر جهان تبدیل شود.

مایکروسافت از آن زمان تاکنون بیش از ۱۵۰ میلیون کنسول فروخته است. از نظر فنی مایکروسافت تنها چهار نسل از ایکس باکس را در مجموع منتشر کرده باشد، اما چندین بار طراحی‌های خود را بهینه کرده است. در این مقاله از ویجیاتو به تاریخچه کنسول‌‌های ایکس باکس می‌پردازیم.

کنسول‌های ایکس باکس (Xbox) مایکروسافت چیست؟

کنسول‌های ایکس‌ باکس مایکروسافت (Microsoft) بیش از دو دهه است که در صنعت بازی‌ سازی ثابت هستند و چهار نسل کنسول را در بر می‌گیرند. در این صنعت، مایکروسافت به عنوان یکی از بازیگران اصلی در کنار سونی و نینتندو حرکت می‌کند.

این برند متشکل از پنج کنسول بازی ویدیویی در چهار نسل و ۹ مدل است. این برند اولین بار در نوامبر ۲۰۰۱ و با عرضه کنسول اصلی ایکس باکس در ایالات متحده معرفی شد.

کنسول دوم مایکروسافت، یعنی ایکس باکس ۳۶۰، در سال ۲۰۰۵ منتشر شد و تا اکتبر ۲۰۲۱، ۸۶ میلیون دستگاه به فروش رفت. کنسول سوم، ایکس باکس وان، در نوامبر ۲۰۱۳ منتشر شد و تقریبا ۵۱ میلیون دستگاه به فروش رفت.

چهارمین و پنجمین کنسول‌های ایکس باکس، یعنی ایکس باکس سری ایکس و سری اس، در نوامبر ۲۰۲۰ منتشر شدند. مایکروسافت در ابتدای عرضه اولین کنسول خود، کنسولی را به نمایش گذاشت که به معنای واقعی کلمه به شکل X بود.

چند نوع کنسول‌های ایکس باکس (Xbox) مایکروسافت وجود دارد؟

در مجموع ۹ مدل اصلی ایکس باکس تا کنون عرضه شده‌اند و در مجموع به ۴ نسل مختلف کنسول تعلق دارند. در زیر لیستی از تمام مدل‌های ایکس باکس منتشر شده از زمان اولین عرضه ایکس باکس در سال ۲۰۰۱ آمده است.

  • نسل اول ایکس باکس (2001 – 2009)
  • نسل دوم ایکس باکس ۳۶۰ (2005 – 2016)
  • ایکس باکس ۳۶۰ اس (2010 – 2016)
  • ایکس باکس ۳۶۰ ای (2013 – 2016)
  • نسل سوم ایکس باکس وان (2013 – 2016)
  • ایکس باکس وان اِس (2016 – تاکنون)
  • ایکس باکس وان ایکس (2017 – 2020)
  • نسل چهارم ایکس باکس سری ایکس (2020 – اکنون)
  • ایکس باکس سری اس (2020 – اکنون)

تاریخچه کنسول ایکس باکس

ایکس باکس (Xbox) یک کنسول پیشگام بود که همه فکر می‌کردند شکست خواهد خورد. کنسول اصلی ایکس باکس در ۱۵ نوامبر ۲۰۰۱، در آمریکای شمالی منتشر شد. Xbox از بسیاری جهات الگویی را ایجاد کرد که اکثر کنسول‌های بعدی از آن استفاده می‌کردند.

به عنوان بخشی از نسل ششم بازی‌ها، ایکس باکس با پلی استیشن ۲ (PlayStation 2) سونی، دریم کست (Dreamcast) سگا و گیم کیوب (GameCube) نینتندو رقابت کرد. ایکس باکس، اولین کنسولی بود که یک پورت اترنت داخلی همراه با اتصال پهنای باند داشت.

هارد دیسک ۸ گیگابایتی نیز، یکی دیگر از دارایی‌های ارزشمند این کنسول بود؛ به این معنی که دارندگان ایکس باکس می‌توانستند سیوهای بازی، موسیقی و موارد دیگر را روی دستگاه ذخیره کنند.

این موضوع کاملا با رقبای ایکس باکس در آن زمان که کارت‌های حافظه را به عنوان امکانات اضافی عرضه می‌کردند، در تضاد بود.

این کنسول، با پردازنده پردازنده سفارشی اینتل پنتیوم ۳ (Intel Pentium III) با ۷۷۳ مگاهرتز، پردازنده گرافیکی NVDIA NV2A با ۲۳۳ مگاهرتز، حافظه‌ی ۶۴ مگابایت DDR SDRAM و هارد دیسک ۸ گیگابایت عرضه شد.

برخلاف نسل‌های بعدی، مایکروسافت نسخه باریکی از کنسول اصلی Xbox خود را منتشر نکرد. شاید تنها نقطه ضعف سخت افزار کنسول اصلی، کنترلری باشد که در ابتدا با آن در آمریکای شمالی و اروپا عرضه می‌شد.

این کنترلر که به طور غیررسمی دوک (Duke) نامیده می‌شود، برای بسیاری از مصرف کنندگان بزرگ بود. مایکروسافت بعداً تصمیم گرفت که «دوک» را با کنترلر S کوچک‌تر که برای ژاپن ساخته شده بود، تعویض کند.

یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌ها و پرفروش‌ترین بازی هیلو (Halo) بود، یک بازی علمی تخیلی تیراندازی اول شخص، که توسط بانجی (Bungie) ساخته شد.

بسیاری از عناوین انحصاری دیگر مانند نینجا گایدن (Ninja Gaiden)، فیبل (Fable) و اسپلینتر سل تام کلنسی: نظریه آشوب (Tom Clancy’s Splinter Cell: Chaos Theory) دنبال شدند که به موفقیت این فرنچایز کمک زیادی کرد.

مشخصات کنسول Xbox چیست؟

مشخصات سخت‌ افزاریکنسول ایکس باکس
پردازنده (CPU):پردازنده سفارشی اینتل پنتیوم ۳ (Intel Pentium III)
با فرکانس ۷۳۳ مگاهرتز
پردازنده گرافیکی (GPU):NVDIA NV2A
با فرکانس ۲۳۳ مگاهرتز
حافظه‌ی رم:۶۴ مگابایت DDR SDRAM
حافظه‌ی ذخیره‌سازی:۸ گیگابایت HDD
درایو نوری:سی دی رام، دی وی دی رام
خروجی ویدیو:S-Video ،SCART (RGB)
شبکه:اترنت سریع
صدا:۵.۱ صدای فراگیر، استریو
ابعاد:۲۶۰ × ۱۰۰ × ۳۲۰ میلی‌متر
تاریخ معرفی:۱۵ نوامبر ۲۰۰۱
نام کد:DirectX Box
نسل:اول
وضعیت:متوقف شده است
قیمت جهانی در زمان عرضه:۲۹۹ دلار
پرفروش‌ترین بازی:هیلو (Halo) ۲.۸ میلیون

تاریخچه کنسول ایکس باکس ۳۶۰

دومین کنسول ایکس باکس بدون شک مهم‌ترین کنسول تاریخ برند ایکس باکس بود، زیرا باید نشان می‌داد که مایکروسافت اینجاست و کنسول اصلی اتفاقی نبوده است. ایکس باکس ۳۶۰ (Xbox 360) به عنوان جانشین اصلی ایکس باکس در ماه نوامبر سال ۲۰۰۵ منتشر شد و با کنسول اصلی ایکس باکس از نظر ظاهر بسیار متفاوت بود.

این کنسول موفقیت بزرگی برای مایکروسافت بود و با پلی‌ استیشن ۳ سونی و وی نینتندو (Nintendo Wii) به عنوان بخشی از نسل هفتم کنسول‌های بازی ویدئویی رقابت داشت.

کنسول دوم مایکروسافت در زمان عرضه در دو پیکربندی موجود بود، یعنی یک مدل ۲۹۹ دلاری Core بدون هارد دیسک و یک نسخه ۳۹۹ دلاری Pro یا Premium با یک هارد دیسک جداشدنی ۲۰ گیگابایتی.

این قیمت برای هر دو نسخه بسیار جذاب‌تر از ۴۹۹ دلار و ۵۹۹ دلار پلی‌ استیشن ۳ سونی برای مدل‌های ۲۰ و ۶۰ گیگابایتی بود. پس از آن، هر دو نوع Xbox 360 در هنگام راه‌اندازی فاقد HDMI و Wi-Fi بودند، و این ویژگی‌ها بعداً در خط تولید قرار گرفتند.

از دیگر مشخصات اصلی قابل توجه سخت‌افزاری ایکس باکس 360، می‌توان به پردازنده گرافیکی قدرتمند ATI Xenos و ۵۱۲ مگابایت رم یکپارچه اشاره کرد. مایکروسافت از طریق صفحه‌های قابل تعویض، امکان شخصی سازی را نیز برای کاربران فراهم کرد.

چندین پیکربندی خرده‌فروشی از مدل اصلی Xbox 360 در طول عمر آن ارائه شد، که مقدار RAM و حافظه داخلی متفاوتی ارائه می‌کردند. کنسول ایکس باکس ۳۶۰ با یک کنترلر بی‌سیم راه اندازی شد (اگرچه نسخه‌های سیمی نیز موجود بود) و این گیم پد بازخوردهای مثبت زیادی را نیز، به دست آورد.

این کنسول مجموعه‌ای از عناوین پرطرفدار انحصاری مانند مس افکت (Mass Effect)، کرک‌داون (Crackdown)، گیرز اف وار (Gears of War) و دد رایزینگ (Dead Rising) را داشت که، به وفادار نگه داشتن مردم به کنسول کمک کردند.

مبحث مهمی که وجود داشت این بود که، ساخت‌های اولیه ایکس‌باکس ۳۶۰ با خرابی‌های سخت‌افزاری زیادی ناشی از گرمای بیش از حد مواجه بودند.

سه چراغ قرمز چشمک زن و حلقه قرمز معروف مرگ (RROD) باعث ناراحتی صاحبان بود. این مدل‌های اولیه، مایکروسافت را مجبور به تعمیر و تعویض هر سیستم و حتی تمدید ضمانت‌های کنسول‌ها برای تمام مشکلات کردند.

مایکروسافت در مورد بازبینی‌های کنسول، چند SKU تغییر یافته را در طول عمر ۳۶۰ منتشر کرد. مایکروسافت چندین بار سخت افزار ایکس باکس ۳۶۰ را با تجهیزات جانبی مانند کنترلر بی‌سیم و هدست بازطراحی کرد.

به طور خلاصه ایکس باکس ۳۶۰ شامل نسخه‌های، ایکس باکس ۳۶۰ الیت (Elite) دارای هارد ۱۲۰ گیگابایت و HDMI، ایکس باکس ۳۶۰ آرکید (Arcade) با کارت حافظه ۲۵۶ مگابایتی و HDMI، ایکس باکس ۳۶۰ Slim با طراحی باریک‌تر ۲۵۰ گیگابایت و ایکس باکس ۳۶۰ E با طراحی به سبک Xbox One بود.

مشخصات کنسول Xbox 360 چیست؟

مشخصات سخت‌ افزاریایکس باکس ۳۶۰
پردازنده (CPU): Microsoft XCPU (Xenon)
۳ هسته
۵۰۰ مگاهرتز
پردازنده گرافیکی (GPU):R500, Xenos chip by ATI 
۵۰۰ مگاهرتز
حافظه‌ی رم:۵۱۲ مگابایت رم GDDR3
حافظه‌ی ذخیره‌سازی:۲۵۰ گیگابایت HDD
درایو نوری:12x DVD
خروجی ویدیو:HDMI 1.2a in/out
شبکه:Ethernet, IEEE 802.11 b/g/n Wi-Fi
صدا:صدای فراگیر ۵.۱ چند کاناله
تاریخ معرفی:۲۲ نوامبر ۲۰۰۵
نام کد:زنون (Xenon)
نسل:دوم
وضعیت:متوقف شده است
قیمت جهانی در زمان عرضه:۳۹۹ دلار
پرفروش‌ترین بازی:Call of Duty: Modern Warfare 3
۱۴.۲۳ میلیون

تاریخچه کنسول ایکس باکس ۳۶۰ اس

کنسول‌های ایکس باکس (Xbox) مایکروسافت در ۱۴ ژوئن ۲۰۱۰، مایکروسافت یک مدل باریک جدید و بازطراحی شده از ایکس باکس ۳۶۰ را منتشر کرد. طراحیی باریک‌تر، سبک‌تر همراه با روکش مشکی براق عرضه کرد. ایکس باکس اِس (Xbox 360 S) همان سخت‌افزار اصلی را، همراه با دو مزیت قابل توجه نسبت به ایکس باکس ۳۶۰ اصلی دارد.

ایکس باکس ۳۶۰ اس دارای پردازنده مرکزی پردازنده‌ ۳ هسته‌ای IBM PowerPC با فرکانس کاری ۳.۲ گیگاهرتز است. از دیگر مشخصات اصلی قابل توجه سخت‌افزاری آن، می‌توان به پردازنده گرافیکی قدرتمند ATI Xenos و ۵۱۲ مگابایت رم GDDR3 اشاره کرد.

البته، اگر ابعاد باریک‌تر آن را نیز در نظر بگیرید، سه مزیت دارد. اول اینکه یک پورت اختصاصی برای لوازم جانبی جدید کینکت (Kinect) مایکروسافت ارائه می‌دهد، که به شما این امکان را می‌دهد تا، از لوازم جانبی جدید ردیابی حرکت بدون نیاز به برق رسانی جداگانه استفاده کنید.

دوم اینکه این یک بازطراحی سخت افزاری بود که مایکروسافت امیدوار بود خرابی‌های سخت افزاری ۳۶۰ دیگر رخ ندهد. مایکروسافت بعداً گارانتی طولانی‌تری را برای رسیدگی به این مشکلات اعلام کرد.

در کل مدل اس با پردازنده و مادربرد قوی‌تر ساخته شد تا از خرابی‌های سخت‌افزاری و مشکلات حرارتی ایکس‌ باکس ۳۶۰ بکاهد. این کنسول با دکمه‌های فیزیکی پاور و خروج با سیستم لمسی جایگزین شد و درایو HD-DVD، اترنت، اتصال WiFi و دو پورت USB اضافی را ارائه داد.

کینکت دستگاهی هوشمند جهت شناسایی حرکت و صدا است که در سال ۲۰۱۰ توسط شرکت مایکروسافت به دنیا معرفی شد. این دستگاه برای ۲ کنسول ایکس باکس 360، ایکس باکس وان، کامپیوتر و ویندوز معرفی شده است.

اسکریپت های جالب در اسکریپت من

مطالب مرتبط